کد مطلب:193926 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:169

رضایت به تقدیر خدا
همان طور كه گفته شد، «لن» برای افاده نفی ابدی به كار می رود. خداوند حكیم براساس مصلحت خویش با بندگان خود رفتار می كند و از روز اول كه آنها را خلق كرده، قدم به قدم آنان را به طرف صلاح و مصلحت خویش سوق می دهد. سخت ترین مصیبتی كه واقع شده مصیبت سید الشهدا علیه السلام بود كه طی آن آل پیامبر دشواری های بسیاری تحمل كردند اما چون مصلحت امام علیه السلام در این بود، اراده خداوند بر وقوع این مصیبت ها تعلق گرفت. صرف راحتی دنیا مصلحت انسان نیست، بلكه مصلحت آن است كه تمام اوضاع و احوال انسان سنجیده شود و دنیا و آخرت او مد نظر قرار گیرد. سپس، براساس همه اینها مصلحت او مشخص شود. انسان ها نیز در حد عقل و فهم خویش بر این امر واقفند و در كارهای دنیای خویش این ملاحظات را به كار می بندند؛ به عنوان مثال كسی كه پول زیادی اندوخته، اما سفر طولانی یا امر خیری همچون ازدواج در پیش دارد، به پس انداز خود دست نمی زند و آن را خرج نمی كند. بنابراین، هر كس در حد عقل و فهم خویش مصلحت اندیش است. كارهای خدای حكیم نیز بر همین اساس استوار است و مقام ربوبی اش با هر بنده ای طبق مصلحت او رفتار می نماید. آنچه بر سر بندگان می آید قطعا به صلاح آنها است، چه با آن موافق باشند چه نباشند. ایزد منان هر كسی را به طرف مصلحتش سوق می دهد، و انسان است كه باید در مواقف و مراحلی كه خوشایند او نیست بردباری به خرج دهد و راضی به رضای الهی باشد.